ماین وب

ساخت وبلاگ

کاوه مطرح کرد:

چند راه‌حل برای تامین ورق موردنیاز صنایع لوله و پروفیل فولادی

گروه صنایع معدنی >فولاد - دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور در یادداشتی خطاب به اعضای این سندیکا ضمن اشاره به افزایش تعرفه ها، چند راه حل در این زمینه ارائه داد.
به گزارش ماین نیوز، امیرحسین کاوه در این یادداشت نوشت: با توجه به اعلام فولاد مبارکه برای تامین مکفی ورق موردنیاز سندیکای لوله و پروفیل، ابتدا فولاد مبارکه باید به تحویل سالانه حداقل ۲.۵ میلیون تن ورق زیر ۳ میلیمتر به قیمت های همسان با قیمت های جهانی ملزم شود.

وی افزود: این تفاهنامه سه جانبه بین سندیکا و فولاد مبارکه در وزارت صنایع و با حضور سازمان حمایت منعقد می شود؛ لذا اگر فولاد مبارکه به تعهد خود عمل نکند، وزارت صنایع مجبور به کاهش تعرفه به ۵ درصد خواهد بود.

کاوه در ادامه این یادداشت نوشت: با توجه به تکلیف قانونی وزارت صنایع در عمل به قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، متاسفانه وزارت صمت به وضوح ماده ۱۲ و ۳ این قانون را نقض کرده و بدون توجه به نظرات تشکل و انجمن اقتصادی مرتبط (که در این موضوع اتاق بازرگانی ایران و سندیکای لوله پروفیل است) امری مضر در روند تولید صنف ما راتصویب و تعرفه های مرتبط را افزایش داده است؛ لذا علاوه بر پیگیری از شخص وزیر صمت بایستی بعلت عدم رعایت قانون به دیوان عدالت اداری شکایت کرد.

وی همچنین تاکید کرد: اصلی ترین راهکار برون رفت از تنگناها و بن بست مجتمع فولاد، وارد کردن رقیب قدرتمند خارجی به صحنه تامین مواد اولیه اعضا سندیکا است چرا که فروش بدون رقیب فروشنده را زورگو و تمامیت خواه کرده است.

کاوه با اشاره به اینکه اکنون در دنیا دیگر زمان کوپن و سهمیه بندی و دستور به خریدار و مشتری به سر آمده نیز افزود: همیشه حق با مشتری است.

وی در ادامه این چنین نوشت: کارخانجات لوله و پروفیل باید با فروشنده کالا چانه زنی موثر داشته باشند و قیمتهای مواد اولیه ما در داخل علیرغم همه گونه سوبسید گاز و سنگ آهن و دیگر تسهیلات همسان با بازار جهانی شود.

کاوه با اشاره به اینکه رقیب و تامین کننده دوم در داخل فعال نیست، علت عدم تحقق موارد مذکور را انجام خریدهای خارجی توسط تجار و با ریسک بالا دانست.

به گفته دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی کشور، یکی از مهمترین کارهای سندیکا در سال ۹۵ ورود یک یا دو تولیدکننده ورق فولادی قدرتمند برای اعضا به داخل کشور خواهد بود. برای اینکه همه اعضا از سود ورود ورق هم بهره مند شوند باید شرکتی با سهامی متعلق به تمامی کارخانجات عضو سندیکا و علاقمند به این طرح تشکیل داد و آن شرکت با ایجاد انبار در یک منطقه آزاد یا منطقه ویژه اقتصادی به صورت خرید سالانه با قیمت های سیال و شناور و به روز، اقدام به خرید کند تا اعضا بتوانند ورق فولادی خود را در منطقه آزاد داخل و در انبار شراکتی خود به قیمت روز جهانی در داخل کشور داشته باشند، یعنی قیمت در انبار ما با قیمت در FOB بندر کشور سازنده (+ کرایه حمل) یکسان شود. به همین صورت در این طرح بورس کالا هم در خدمت این موضوع می آید و قیمت های واقعی همسان با بازار جهانی فولاد در بورس کالا کشف می شود.

امیرحسین کاوه در پایان از برگزاری جلسه هم اندیشی برای این موضوع در اواخر فروردین ماه در تهران خبر داد.

تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۵

کد مطلب: 31337

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 184 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 22:31

پیام نوروزی مدیرعامل فولاد مبارکه

به گزارش ماین نیوز، پیام نوروزی بهرام سبحانی به شرح زیر است:

حمد و سپاس پروردگار منان را که در سایه الطاف بیکرانش، شرکت فولاد مبارکه در سال 94 توانست با همت و تلاش همکاران علیرغم وجود شرایط دشوار صنعت فولاد در سطح بین المللی و ملی، در راستای تحقق اهداف تعیین شده گام برداشته و با حضور موثر در بازارهای صادراتی موجبات سربلندی و عزت ایران اسلامی را فراهم آورد. موفقیتهای ارزشمند شرکت که شرکای تجاری کسب و کار نیز در دستیابی به آنها سهم قابل توجهی داشته‌اند، نوید دهنده توسعه و سربلندی هرچه بیشتر صنعت فولاد کشور در سالهای پیش روست. در آستانه فرارسیدن "عید نوروز باستانی "و آغاز سال 95 ضمن تقدیر از مجاهدتهای صورت گرفته، تبریک و تهنیت صمیمانه خود را به همه همکاران و خانواده های محترم آنها و شرکای تجاری در صنعت فولاد ایران تقدیم مینمایم و در پرتو الطاف ایزد متعال، سلامتی و بهروزی همه شما عزیزان را آرزومندم.

تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۲

کد مطلب: 31338

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 152 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 22:31

ورود کشتی آلومینای ایرالکو در واپسین ساعات سال ۹۴+عکس

گروه صنایع معدنی >آلومینیوم - در آستانه عید نوروز و فرارسیدن سال 1395 در تاریخ 28 اسفند 1394 یک کشتی دیگر حامل مواد اولیه موردنیاز ایرالکو در اسکله بندر امام خمینی (ره) پهلو گرفت و تحویل این شرکت شد.
به گزارش ماین نیوز، براین اساس کشتی SELIN-M حامل 30 هزار و 600 تن پودر آلومینا در تاریخ 28 اسفند 1394 در اسکله بندر امام خمینی (ره) پهلو گرفت و تحویل ایرالکو شد.



تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۱

کد مطلب: 31334

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 168 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:01

سبحانی خبر داد:

برنامه صادرات ۱.۶ میلیون تنی فولاد مبارکه در ۹۵

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تشریح استراتژی این گروه تولیدی در سال ۹۵، گفت: تا به امروز بیش از ۸۵ میلیون تن فولاد در بازارهای ایران و جهان توسط فولاد مبارکه عرضه شده است.
برنامه صادرات 1.6 میلیون تنی فولاد مبارکه در 95
به گزارش ماین نیوز، بهرام سبحانی اظهار کرد: در نگاهی به دستاوردهای گروه فولاد مبارکه (فولاد مبارکه، ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا و فولاد هرمزگان) در سال 1394 باید گفت که با توجه به شرایط فولاد در بازارهای داخلی و جهانی گروه فولاد مبارکه در این سال تلاش کرد با تولید بیش از هفت میلیون تن فولاد خام و انواع محصولات فولادی ضمن پوشش مناسب نیاز بازارهای داخلی حضور موفقی در بازارهای صادراتی داشته باشد و همچنان بازیگر اصلی در تولید فولاد کشور باشد.

وی افزود: افزایش شاخص کیفی محصول، تولید انبوه فولادهای مورد استفاده در بدنه خودرو (IF) و برآورده کردن بیش از 95 درصد نیاز خودروسازان داخلی یکی از دستاوردهای فولاد مبارکه در سال 1394 بوده است.

سبحانی در خصوص اهداف استراتژیک فولاد مبارکه برای سال 1395 گفت: تولید محصولات رقابتی و لزوم توجه بیش از پیش به اهمیت توجه به کاهش هزینه‌ها ضروری است و باید اذعان داشت که در همین راستا در سال 1394 تلاش کردیم با کاهش هزینه‌های تولید امکان حضور در فضای رقابتی را فراهم کنیم که خوشبختانه با همت مدیریت و کارکنان شرکت به این مهم دست یافتیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان بیان کرد: تداوم تولید گریدهای جدید موردنیاز بازار و کاهش هزینه‌ها را برای سال 1395 نیز در دستور کار قرار داده‌ایم. یکی دیگر از اهداف استراتژیک فولاد مبارکه برای سال 1395 چابک‌سازی ساختار و فرآیندهای سازمان است که این راهبرد، شرکت فولاد مبارکه را آماده می‌سازد تا در شرایط رکود یا رونق اقتصادی که پیش‌بینی شود، بتواند حضور مقتدرانه‌ای در بازارهای داخلی و جهانی داشته باشد.

سبحانی درباره صادرات فولاد به بازارهای جهانی در سال 1395 تصریح کرد: فولاد مبارکه در سال 1394 مطابق برنامه‌ها و اهداف از پیش تعیین‌شده شرکت تلاش کرد ضمن حفظ سهم بیش از 50 درصدی خود در تولید فولاد کشور، صادرات بیش از 1.5 میلیون تن محصول به بازارهای هدف از جمله بازارهای اروپا، خاورمیانه، آفریقا و کشورهای حوزه خلیج فارس را در دستور کار قرار دهد که به‌رغم همه محدودیت‌ها خوشبختانه در این امر خوش درخشید و توانست عنوان صادرکننده نمونه ملی را به خود اختصاص دهد.

او افزود: فولاد مبارکه در برنامه‌های استراتژیک خود که چندی پیش در جلسه تدوین اهداف شرکت بررسی شد به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا برای سال 1395 نیز از کل فروش 6.1 میلیونی خود به میزان یک میلیون و 600 هزار تن محصول را به بازارهای هدف صادر کند.

سبحانی با بیان اینکه برای بازارهای داخلی نیز ارسال چهار میلیون و 500 هزار تن را برنامه‌ریزی شده، گفت: تا به امروز بیش از 85 میلیون تن فولاد در بازارهای ایران و جهان توسط فولاد مبارکه عرضه شده، به عبارت دیگر عرضه این میزان محصول از خروج 50 میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است. علاوه بر این باید در نظر داشته باشیم که در برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت برای سال 1395، سناریوهای مختلف مربوط به بازار، قیمت جهانی فولاد و ... در نظر گرفته شده و برای هر یک از گزینه‌ها راهکارهای مناسب پیش‌بینی شده است.

تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۵

کد مطلب: 31335

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 149 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 19:01

کرباسیان در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

سود ۳ میلیون دلاری سهام‌دار ایرانی فولاد کویت

برنامه فولاد کویت برای سرمایه‌گذاری در ایران/تشکیل شرکت مشترک با قزاقستان و افغانستان

گروه صنایع معدنی >فولاد - رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره آخرین وضعیت فولاد کویت اظهار کرد: فولاد کویت یکی از اقدامات خوبی است که در سال 80-81 با تاسیس این کارخانه صورت گرفته است. هدف از اجرای این پروژه در آن مقطع زمانی تامین نیازهای منطقه از شمش تا میلگرد بود. به اعتقاد من این سیاست، بسیار درست بوده و ما نیز باید در برنامه تولید 55 میلیون تن فولاد و صادرات آن این برنامه‌ریزی را داشته باشیم. در واقع در چشم‌انداز 55 میلیون تن تولید فولاد میزان 14 میلیون تن صادرات پیش‌بینی شده است.
سود 3 میلیون دلاری سهام‌دار ایرانی فولاد کویت
مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز افزود: یکی از راه‌های تقویت صادرات رساندن چرخه تولید به بازار مصرفی است. اگر یادتان باشد در سال‌های گذشته کویت تولید نفت را به پمپ بنزین‌های ایتالیا متصل کرد در نتیجه توانست با برنامه‌ریزی چرخه پالایشگاه را به بازار مصرف برساند. به نظر می‌رسد این برنامه بسیار خوب بوده و ما نیز باید از چنین الگویی استفاده کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به میزان تولید کارخانه فولاد کویت تصریح کرد: خوشبختانه تولید این کارخانه که 600 هزار تن میلگرد بود با برنامه افزایش تولید که سال گذشته به بهره‌برداری رسید، به یک میلیون تن دست یافت. همچنین به تازگی نیز طرح‌های جدیدی در زمینه استفاده از آهن قراضه و اصلاح خطوط تولید برای صرفه‌جویی انرژی به بهره‌برداری رسید که در نتیجه آن قیمت تمام شده به میزانی رسید که محصولات این کارخانه بیش از 90 درصد از بازار کویت را در اختیار گرفتند.

به گفته کرباسیان، ایران سهمی 40 درصدی از کارخانه فولاد کویت را در اختیار دارد. مابقی سهام این کارخانه نیز متعلق به بخش خصوصی کویت است. براساس مذاکرات صورت گرفته قرار است در آینده این شرکت در ایران نیز سرمایه‌گذاری کند.

وی با اشاره به بازدید اخیر خود از کارخانه فولاد کویت افزود: بازدیدی از خطوط تولید انجام گرفت. همچنین در این بازدید خط کوئنچینگ افتتاح شد.

کرباسیان با اشاره به سودآور بودن این شرکت بیان کرد: در سال 94 تصویب شد حدود 3 میلیون دلار سود سهام‌دار ایرانی داده شود. سهام‌دار این شرکت، آسکوتک بوده که شرکت وابسته به ایمیدرو در آلمان است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برای کشورهای دیگر نیز چنین برنامه‌ای در دستور کار قرار دارد؟ اظهار کرد: در حال حاضر در قزاقستان ایجاد شرکت مشترک را پیش‌بینی کرده‌ایم که قرار است بیشتر در بخش معدن و در حوزه سنگ آهن، روی و بوکسیت فعالیت کند و مذاکرات در این رابطه در دستور کار قرار دارد. با افغانستان نیز تشکیل شرکت مشترک در حوزه سنگ آهن و چرخه زنجیره فولاد را در دستور کار قرار داده‌ایم.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی

تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۰

کد مطلب: 31332

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 150 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 18:01

ستاری در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

راه‌اندازی تصفیه‌خانه مدرن فولاد مبارکه تا خرداد ۹۵

کاهش شدید مصرف آب زاینده‌رود توسط فولاد مبارکه

گروه صنایع معدنی >فولاد - رئيس محيط زيست شركت فولاد مباركه درباره آخرین وضعیت پروژه‌های زیست محیطی این شرکت گفت: اقدامات زیست محیطی در چهار بخش آب، خاک، هوا و مسئولیت‌های اجتماعی انجام گرفته است. در حوزه خاک، فعالیت‌هایی که از سوی فولاد مبارکه در چند سال اخیر صورت گرفته، امروز به ثمر نشسته است. به عنوان مثال در بخش ضایعات بحث فرآوری را از سال‌های گذشته آغاز کردیم اما امسال جدی‌تر از گذشته آن‌را دنبال می‌کنیم، بطوریکه در حال حاضر سه شرکت کار فرآوری سرباره به جهت استفاده مجدد در صنایع پایین دستی را انجام می‌دهند. همچنین فرآوری گرم سرباره نیز در دست اجرا است تا محصول آن مورد استفاده صنایع سیمان قرار بگیرد.
راه‌اندازی تصفیه‌خانه مدرن فولاد مبارکه تا خرداد 95
محسن ستاری در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز افزود: در زمینه پسماندهای ویژه، سال گذشته اقدامی آغاز شد و ترانس‌ها و روغن‌های آسکاری را که در گذشته از مدار استفاده خارج و در انبار ایزوله قرار داده بودیم را به شرکتی که تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بود منتقل کرده تا آنها را از بین ببرند. در واقع با مدیریت پسماندهای ویژه میزان موجودی آنها را کاهش دادیم.

به گفته وی، با اقدامات صورت گرفته در حوزه آب و با توجه به کمبود آب در منطقه، شرکت فولاد مبارکه توانسته است از طریق هدف‌گذاری بر میزان مصارف در مبدا و استفاده بهینه از آب و پساب تولید شده، میزان بالایی از مصرف خود را بهینه کند. در حال حاضر کلیه پساب‌ها به نحو مطلوب تصفیه می‌شوند. از پساب‌های تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود. همچنین با طرح تکمیلی توانستیم بخشی از این پساب‌ها را با تصفیه اضافه به ابتدای خط برگرداننده و ارتقای رویکرد استفاده مجدد به بازچرخانی را داشته باشیم که امروز به عنوان الگویی در سطح وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده است.

ستاری افزود: موفقیت‌آمیز بودن این طرح و پیش‌بینی چالش‌های روزافزون در حوزه آب باعث شد، به دنبال افزایش بازگردانی پساب‌های بازچرخانی به ابتدای خط باشیم. براین اساس تصفیه‌خانه‌ای بالغ بر 30 میلیارد تومان با روش مدرن و استفاده از سیستم‌های نوین در حال ساخت است که با راه‌اندازی آن تا 50 درصد از پساب تصفیه شده به ابتدای خط تولید برمی‌گردد. در واقع با این اقدام میزان وابستگی به آب رودخانه کاهش می‌یابد و دیگر با بحران‌های قطع آب مواجه نخواهیم بود.

به گفته ستاری، با توجه به رفع تحریم‌ها در صورتی که مسائل مالی مانعی در این مسیر ایجاد نکند، امیدوار هستیم این تصفیه‌خانه در خرداد 95 راه‌اندازی شود. ما در این تصفیه‌خانه به دنبال افزایش میزان بازگشت‌پذیری به خط تولیدی هستیم در نتیجه از سیستم‌های مدرن در آن استفاده کرده‌ایم. دانش فنی آن داخلی است اما امکان دارد برخی تجهیزات از خارج خریداری شود.

وی در خصوص میزان برداشت آب از زاینده‌رود توسط فولاد مبارکه نیز تصریح کرد: در ابتدای راه‌اندازی کارخانه به ازای 2.7 میلیون تن تولید 40 میلیون مترمکعب از زاینده‌رود آب برداشت می‌شد اما در حال حاضر با وجود 5.5 میلیون تن تولید فولاد مصرف آب به 25 میلیون مترمکعب رسیده است یعنی 66 درصد کاهش مصرف آب نسبت به شروع کار داشتیم و به دنبال کاهش هرچه بیشتر آن هم هستیم.

رئيس محيط زيست فولاد مبارکه تصریح کرد: موضوع دیگری که به عنوان مسئولیت‌های اجتماعی دنبال می‌شود، بحث حمایت مالی از تصفیه فاضلاب شهری اطراف فولاد مبارکه است. شهرهای اطراف فولاد مبارکه به دنبال ایجاد سیستم تصفیه بهداشتی و شبکه هدایت پساب هستند اما با توجه به بالا بودن مبلغ سرمایه‌گذاری وزارت نیرو امکان آن‌را نداشته است در نتیجه فولاد مبارکه حمایت مالی این طرح را بر عهده گرفت و سازمان آب و فاضلاب اصفهان نیز به عنوان مجری آن انتخاب شد. در این طرح برای فاضلاب بهداشتی 5 شهر محل استقرار فولاد مبارکه اصفهان شبکه هدایت طراحی می‌شود و پس از آن ارتقای تصفیه‌خانه‌های محلی را در دستور کار خواهیم داشت و در نهایت پساب تصفیه شده به فولاد مبارکه منتقل و تصفیه تکمیلی روی آن صورت می‌گیرد و این پساب در صنعت استفاده می‌شود.

ستاری اظهار کرد: با اجرای این طرح ما مبتکر طرح استفاده از فاضلاب شهری در صنعت برای اولین بار در کشور خواهیم بود. حدود 120 میلیارد تومان برای اجرای این طرح پیش‌بینی شده است که تا امروز نزدیک به 70 میلیارد تومان هزینه شده است. امیدوار هستیم در صورت هماهنگی سایر دستگاه‌ها سال آینده شاهد بهره‌برداری از این طرح باشیم.

ستاری افزود: براساس قرارداد تا 30 سال ما از این پساب استفاده خواهیم کرد که با هماهنگی و تعامل با محیط زیست و صنعت است که می‌تواند به عنوان الگو مطرح باشد. این طرح می‌تواند از سوی صنایع دیگر نیز اجرایی شود.

به گفته وی، موضوع دیگر ارتقای سیستم‌های غبارگیری و کنترل آلودگی است که در حدود 60 میلیارد تومان و در جایگاه‌های مختلف شرکت فولاد مبارکه اجرا شده است. برخی از این غبارگیرها تجدید و برخی بهینه‌سازی شده‌اند. طرح‌های دیگر نیز در حدود 70 میلیارد تومان در دست مطالعه است تا مناقصه آن انجام شود زیرا رویکرد ما در حوزه محیط زیست رویکردی فرامنطقه‌ای است.

ستاری با اشاره به برنامه‌های کاهش گازهای گلخانه‌ای افزود: موضوعات مربوط به گازهای گلخانه‌ای را از سال‌های گذشته دنبال کردیم و تنها شرکت ایرانی هستیم که با انجمن جهانی فولاد در رابطه با برنامه تغییرات جهانی اقلیم مشارکت داشته‌ایم.

به گفته وی، در مکانیسم‌هایی که جامعه جهانی برای کنترل گازهای گلخانه‌ای در نظر گرفته است یکی از مکانیسم‌ها توسعه پاک است. در این مکانیسم شرکت‌ها می‌تواند پتانسیل کاهش مصرف انرژی و گازهای گلخانه‌ای را در قالب برنامه‌های زیست محیطی به مجامع زیست محیطی معرفی کنند و شرکت‌هایی از کشورهای پیشرفته از این ظرفیت با استفاده از انتقال دانش فنی و حمایت‌های مالی استفاده کنند. در نتیجه ما طرح بازیابی حرارتی از نیروگاه حرارتی را تعریف کرده که با ایمیدرو در ارتباط هستیم و این پروژه ثبت بین‌المللی شده است و امیدوار هستیم این پروژه اجرایی شود. البته ما این طرح را قبل از پروتکل پاریس مطرح کرده بودیم اما نشست زیست محیطی پاریس نیز باید تحرکی را در شرکت‌ها ایجاد کند.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی

تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۶

کد مطلب: 31333

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 152 تاريخ : شنبه 29 اسفند 1394 ساعت: 18:01

ماین نیوز گزارش می‌دهد:

صادرات ۱۷۹ میلیون دلاری شمش آلومینیوم ایران

چین و هند در صدر بازارهای صادراتی

صادرات 179 میلیون دلاری شمش آلومینیوم ایران
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، شمش آلومینیوم ایران در مدت زمان یادشده به مقصد 9 بازار چین، هند، ترکیه، امارات متحده عربی، تایوان، ویتنام، برزیل، آذربایجان و افغانستان صادر شد.

در این بین چین بزرگترین مقصد صادراتی شمش آلومینیوم ایران بود بطوریکه بالغ بر 46 هزار و 786 تن محصول به ارزش تقریبی 80.5 میلیون دلار به این کشور صادر شد. هند و ترکیه نیز به ترتیب با 35 هزار و 799 تن به ارزش 63.4 میلیون دلار و 9701 تن به ارزش 16.1 میلیون دلار در رده‌های دوم و سوم بزرگترین بازارهای صادراتی شمش آلومینیوم ایران قرار گرفتند.

شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) شرکت آلومینیوم المهدی هرمزال دو تولیدکننده شمش آلومینیوم در ایران هستند که عمدتا بخشی از محصولات خود را با هدف تامین ارز موردنیاز برای واردات مواد اولیه تولید صادر می‌کنند.

گزارش از محمدجواد به‌آبادی

تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۵

کد مطلب: 31329

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 161 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 23:06

ژان سباستین ژاک جانشین سام والش

مدیرعامل ریوتینتو تغییر کرد

گروه معادن - ریوتینتو غول معدنکاری جهان با انتشار بیانیه‌ای غیرمنتظره اعلام کرد که سام ولش مدیرعامل این شرکت روز یکم جولای سال جاری میلادی بازنشسته خواهد شد و ژان سباستین ژاک (Jean-Sébastien Jacques) رئیس واحد مس و زغال سنگ ریوتینتو جایگزین وی در این سمت خواهد شد.
مدیرعامل ریوتینتو تغییر کرد
به گزارش ماین نیوز، آقای والش که از سال 2013 میلادی هدایت گروه انگلیسی-استرالیایی ریوتینتو را بر عهده داشته است، سیاست کاهش هزینه ها را در شرایط اوج سقوط قیمت ها در بازار جهانی در پیش گرفته است.

براساس اعلام ریوتینتو آقای والش علاوه بر بازنشستگی و خروج از سمت مدیرعاملی این شرکت، از هیات مدیره ریوتینتو نیز خارج خواهد شد.

تغییرات در مدیریت ریوتینتو بعد از آن رخ می دهد که این شرکت که وابستگی زیادی به حوزه سنگ آهن دارد، ماه گذشته از زیان خالص 866 میلیون دلاری خود در سال 2015 خبر داد. افت شدید قیمت ها در بازار جهانی سنگ آهن علاوه بر بازیگران کوچک این بازار حتی بازیگران بزرگ مانند ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون و واله را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

انتشار خبر تغییر مدیریت شرکت ریوتینتو تاثیر مثبتی روی ارزش سهام این شرکت داشت.

در همین حال ژان دو پلسیس، رئیس هیات مدیره ریوتینتو درباره تغییر مدیریت رخ داده در این شرکت گفت: هیات مدیره تصمیم گرفته است که آقای ژان سباستین ژاک را که فرد درستی محسوب می شود به سمت هدایت ریوتینتو منصوب کند در حالی که ما هم اکنون با شرایط پیچیده‌ای در بازار مواجه هستیم و فرصت ها و چالش های زیادی در پیشروی صنعت معدنکاری جهان وجود دارد.

آقای والش که به مدت 25 سال در شرکت ریوتینتو فعالیت کرده است، سال 2014 در اظهارنظری مشهود در مصاحبه با استرالین فایننشیال رویوو عنوان کرد که ریوتینتو شگفت انگیز دوران کاری وی می تواند روزی به عنوان یک مورد از سوی دانشگاه هاروارد مورد مطالعه قرار بگیرد.

تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۱

کد مطلب: 31330

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 188 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 23:06

یزدی زاده خبر داد:

عرضه ریل ملی به بازار از تیر ۹۵

تاخیر در پروژه تولید ریل ذوب آهن عجیب نیست

گروه صنایع معدنی >فولاد - عضو هیات مدیره و معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان از پیشرفت ۹۷ درصدی پروژه تولید ریل ملی خبر داد و گفت: نصب تجهیزات در بخش ساختاری و کلیه تست ها به پایان رسیده است.
عرضه ریل ملی به بازار از تیر ۹۵
به گزارش ماین نیوز، منصور یزدی زاده با اشاره به پروژه تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان که از تیرماه 93 با تفاهم نامه ای آغاز و هم اکنون به مراحل پایانی رسیده است، اظهار داشت: پروژه تولید ریل ملی در قالب پروژه توسعه نورد 650 این شرکت صورت می گیرد که منجر به تولید محصول استراتژیک دیگری به نام تیرآهن بال پهن نیز می شود.

عضو هیات مدیره و معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان از پیشرفت 97 درصدی پروژه تولید ریل ملی خبر داد و گفت: نصب تجهیزات در بخش ساختاری و کلیه تست ها به پایان رسیده است، چک ها و فلاشینگ روی بخش های اصلی صورت گرفته و رو به اتمام است.

وی افزود: مطابق برنامه ریزی و هماهنگی های صورت گرفته ، کارشناسان آلمانی برای نظارت بر بهره برداری از خط تولید ریل، ماه آینده وارد این شرکت می شوند و بدین ترتیب طبق برنامه در خرداد ماه، خط تولید ریل ملی در ذوب آهن، راه اندازی آزمایشی شده و ریل تجاری برای عرضه در بازار در تیر ماه سال 95 ارائه می شود.

یزدی زاده تصریح کرد: بر پایه تفاهم نامه تولید ریل ملی در تیرماه سال گذشته، مقرر شد راه آهن جمهوری اسلامی و وزارت راه قبل از شروع پروژه نسبت به پیش خرید ریل از ذوب آهن اقدام نمایند که باوجود نامه نگاری ها، این اقدام صورت نگرفت و تامین مالی پروژه انجام نشد. با این وجود ذوب آهن اصفهان نسبت به آماده سازی 10 هزار تن شمش برای تولید ریل اقدام کرد و حتی این شرکت آمادگی دارد که برای جلب اطمینان بیشتر راه آهن نسبت به استاندارد ریل تولید شده در ذوب آهن، شمش لازم را خریداری کند.

وی در خصوص درخواست ذوب آهن از راه آهن جهت دریافت شمش فولادی گفت: این درخواست به منظور اثبات جدیت ذوب آهن در راه اندازی خط تولید ریل صورت گرفت و اگر راه آهن این شمش را در اختیار ذوب آهن قرار می داد، هم از استاندارد ریل اطمینان بیشتری پیدا می کرد و هم در تامین مالی پروژه نقش ایفا می کرد. در واقع در صورتی که پیش خرید ریل انجام می شد، امروز شاهد این اتفاقات و حواشی نبودیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه ذوب آهن اصفهان در مورد انتشار اخباری در خصوص واردات ریل نیز افزود: این اخبار توسط رسانه ها منتشر می شود که مسئولین مربوطه واکنشی در برابر آن نشان نمی دهند و عملا بر آن صحه می گذارند. در واقع تکذیب این اخبار از سوی راه آهن جمهوری اسلامی می تواند یک حمایت معنوی از پروژه ای باشد که حمایت مالی نیز از آن صورت نمی گیرد.

یزدی زاده با اشاره به این مطلب که راه آهن پاسخ نامه های این شرکت را نمی دهد، گفت: راه آهن جمهوری اسلامی چنانچه توانایی مالی برای پیش خرید ریل ندارد می تواند در پاسخ به درخواست های ذوب آهن، این قرارداد را بر پایه کسر از مطالبات منعقد کند تا این شرکت در انجام این پروژه عظیم دلگرم تر شود.

وی در خصوص تاخیر در اجرای پروژه ریل در ذوب آهن اظهار داشت: طی ماههای گذشته و در بازدیدهای مسئولین مختلف از این پروژه، اعلام شد که ریل ملی در زمستان 94 تولید می شود که به دلایل مختلف از جمله مشکلات مالی و تحریم ها که منجر به محدودیت در ارسال تجهیزات از کشور آلمان شد، به بهار سال 95 موکول شد. این تاخیر برای پروژه ای که محصول آن برای کشور، یک محصول استراتژیک محسوب می شود، عجیب نیست. همچنانکه پروژه های خوبی در راه آهن جمهوری اسلامی انجام می شود و برخی پروژه های راه آهن نیز سالها به تعویق می افتد.

عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان پروژه تولید ریل ملی را در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی حائز اهمیت دانست و افزود: متاسفانه طی سه سال گذشته شاهد افت شدید قیمت محصولات فولادی با وجود تورم بالای کشور بوده ایم که حاصل آن بحران کنونی در صنعت فولاد کشور است. در این شرایط که ذوب آهن برای پرداخت مطالبات پیمانکاران و حتی دستمزد کارکنان خود با مشکل مواجه است، همچنان پروژه تولید ریل ملی بدون هیچ گونه حمایت مادی و معنوی با جدیت دنبال می شود. در این راستا از سازمان های مربوط از جمله راه آهن دعوت می کنیم که با استقرار نماینده مقیم در این شرکت، شاهد زحمات بی وقفه تلاشگران ذوب آهن در پروژه تولید ریل ملی باشند.

وی در خصوص اینکه تاخیر در پروژه تولید ریل موجب خسارت به پروژه های خط آهن شده است، گفت: میزان مصرف سالانه ریل در کشور بر پایه مصرف سالهای گذشته حدود 40 هزار تن در سال است که راه آهن می تواند بخشی از این مقدار را خریداری کند. این تاخیر بیش از همه منجر به ضرر و زیان به ذوب آهن می شود که سرمایه گذاری گسترده ای در این پروژه در بدترین شرایط اقتصادی ممکن، انجام داده است و این شرکت تمام تلاش خود را برای راه اندازی هرچه سریعتر آن انجام می دهد.

تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۷

کد مطلب: 31326

توصيه مطلب

۰

مرجع : خبرگزاری تسنيم

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 182 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 19:28

افت ۴.۷۶ دلاری قیمت سنگ‌آهن ایران

گروه معادن >سنگ آهن - در حالی هجوم فولادسازان برای خرید سنگ‌آهن حال و هوای بازار را تغییر داده بود که به نظر می‌رسد با کاهش قیمت سنگ‌‌آهن اشتهای تولیدکنندگان فولاد برای خرید رو به افول است.
به گزارش ماین نیوز، در حالی هجوم فولادسازان برای خرید سنگ‌آهن حال و هوای بازار را تغییر داده بود که به نظر می‌رسد با کاهش قیمت سنگ‌‌آهن اشتهای تولیدکنندگان فولاد برای خرید رو به افول است.

متال بولتن شاخص سنگ‌آهن‌ ریزدانه با عیار 60 درصد ایران برای تحویل در بندر کینگ دائو چین را این هفته 52.26 دلار اعلام کرد در حالی که شاخص هفته گذشته 57.02 دلار بود و این نشان از کاهش 4.76 دلاری قیمت سنگ‌آهن ایران دارد.

این در حالی است که به نظر می‌رسد جریان افزایش تقاضا در بازار سنگ‌آهن کند شده است. پیش از این پیش‌بینی می‌شد هجوم فولادسازان چینی برای خرید سنگ‌آهن و تغییر موجودی انبارهایشان قیمت سنگ‌آهن را بالا ببرد چرا که سیاست دولت چین مبنی بر افزایش هزینه‌های زیرساختی و تقویت ساختمان‌سازی در کشور اعلام شده است.

در حالی که از سویی احتمال داشت چنین رشدی که برخلاف انتظارها صورت گرفته مقطعی باشد و پایدار نباشد. زیرا روند بازار بیانگر آن است که مجددا قیمت سنگ آهن مسیر نزولی را طی خواهد کرد. با این حال برخی معتقدند با تداوم تقاضا، سنگ‌آهن به دلیل عرضه زیاد باری دیگر افت قیمت پیدا می‌کند. اما اگر روند صعودی ادامه‌دار باشد احتمال می‌رود اضافه عرضه هم به سطوح قبلی برگردد.

این در حالی است که مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو معتقد است قیمت سنگ‌آهن در سال 95 تغییر اساسی نخواهد داشت. چرا که با توجه به اینکه چین درصدد است که براساس برنامه‌ریزی‌ها، صادرات خود را به میزان 150 میلیون تن کاهش دهد. از سوی دیگر استرالیا و برزیل با توجه به برنامه بهره‌برداری از معادن جدید، تولید سنگ‌آهن را افزایش خواهند داد. اما با توجه به اینکه قیمت تمام شده سنگ‌آهن برزیل بعنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سنگ آهن در دنیا 13 دلارخواهد شد، درنتیجه به نظر نمی‌رسد که بازار دنیا خیلی تغییر وسیعی را در حوزه سنگ‌آهن داشته باشد.

تحلیلگران معتقدند پیش‌بینی قیمت سنگ‌آهن ایران وابستگی بسیاری به سیاستگذاری چین دارد گرچه با بهود وضعیت بازار برگرداندن معادن به مدار تولید کار آسانی نخواهد بود و معدنکاران تا زمانی که قیمت سنگ‌آهن به ثبات لازم نرسد، ریسک سرمایه‌گذاری مجدد را نخواهند پذیرفت.

تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۹

کد مطلب: 31327

توصيه مطلب

۰

مرجع : اقتصادنیوز

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 144 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 19:28

معدن خاک خوراکی در جزیره هرمز+عکس

گروه معادن - در بخشی از جزیره هرمز واقع در استان هرمزگان و در مجاورت بندرعباس، یک معدن خاک قرمز وجود دارد که گفته می‌شود از آن برای مصارف خوراکی استفاده می‌شود.
به گزارش ماین نیوز، در کارخانه خاک قرمز در جزیره هرمز، خاک‌های استخراج شده از یک معدن این جزیره، نرم شده و در بسته‌بندی‌های مختلف به خارج از جزیره صادر می‌شود.

بر اساس این گزارش، گفته می‌شود محلی‌ها از این خاک که آن را «خاک خوراکی» هم می‌نامند، به‌ عنوان ادویه برای پخت‌وپز در تهیه نوعی ماهی استفاده می‌کنند.

تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۲

کد مطلب: 31328

توصيه مطلب

۰

مرجع : اقتصادنیوز

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 154 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 19:28

شایان کیا در گفت‌وگو با ماین نیوز:

سیمان تهران تهدید زیست محیطی ندارد

سهم 8 درصدی صنعت سیمان در تولید جهانی CO2

گروه صنایع معدنی >سیمان - مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) شرکت سیمان تهران درباره آخرین فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه محیط زیست این شرکت گفت: بارزترین جنبه آلودگی سیمان تهران، آلودگی هوا است. در نتیجه باید اقداماتی در این راستا انجام شود تا این معضل زیست محیطی را برطرف کنیم. البته بحث آلودگی هوا، موضوعی قابل حل است. استاندارهای زیست محیطی برای دپارتمان‌های مواد و سیمانی عدد 100 و 150 میلیگرم بر مترمکعب را تعریف کره است. خیلی از تجهیزات غبارگیری برای کنترل این عدد وجود دارد که سیمان تهران از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر از 8 خط موجود، خطوط 3، 4، 6، 7 و 8 فعال هستند، همچنین در دپارتمان سیمان و مواد تجهیزاتی را در نظر گرفته‌ایم که میزان گرد و غبار را کمتر از استاندارهای زیست محیطی نگه دارد.
سیمان تهران تهدید زیست محیطی ندارد
سعید شایان کیا در گفت‌وگو با ماین نیوز گفت: سازمان محیطی زیست برای بررسی صحت عملکرد زیست محیطی صنایع، از دو روش آنلاین‌ و خوداظهاری استفاده می‌کند. تمامی دودکش‌های واحد سیمان تهران را آنلاین کرده‌ایم که در صورت نقص یا مشکل به محیط زیست آن‌را اطلاع می‌دهد تا هرچه سریعتر آن‌را بر طرف کنیم اما در روش خوداظهاری نیز آزمایشگاه‌های معتبر و معتمد سازمان محیط زیست، هر 3 ماه یکبار و بدون اطلاع قبلی، میزان آلودگی‌ها را بررسی کرده و نتایج بررسی‌ها را به سازمان ارائه می‌دهند.

وی افزود: در زمینه بحث محیط زیست و گرد و غبار، موضوع را قابل حل کرده و مشکل زیادی در این زمینه وجود ندارد اما گاهی به دلیل برخی اتفاقات از جمله قطعی برق، مقداری از گرد و غبار از دودکش خارج شده و میزان آن افزایش پیدا می‌کند.

وی درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه HSE سیمان تهران اظهار کرد: اقدامات دیگر در زمینه کاهش آلایندگی‌ها، بحث تصفیه پساب‌ها است. ما ظرفیت تصفیه‌خانه 50 مترمکعبی مجموعه را که با روش RPC فعال بود را با هزینه 500 میلیون تومانی به تصفیه‌خانه 150 مترمکعب لجن فعال با هوادهی گسترده ارتقا داده‌ایم که براساس آن در روز به میزان 260 هزار مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب صورت می‌گیرد که این میزان آب در آبیاری فضای سبز و خنک کردن تجهیزات استفاده می‌شود.

مدیر HSE شرکت سیمان تهران درباره الویت‌های دیگر این واحد تصریح کرد: با توجه به الویت‌های زیست محیطی مطالعات فنی روی کوره 6 در حال انجام است تا غبار این کوره نیز به زیر استاندارهای محیط زیست برسد.

به گفته کیا، خطوط سیمان تهران بطور کامل نوسازی نشده است. سیمان تهران قدیمی‌ترین واحد سیمانی کشور است که خطوط 1 و 2 آن 300 تنی بود که در اوایل سال 1380 جمع شد. خط 3 با ظرفیت 600 تن سیمان تر تولید می‌کند. غبار سیمان تر در حد استاندارهای مشخص شده است. کوره شماره 4 فعال و با ظرفیت 2500 تنی مشغول به کار است. خط 3 و 4 از خطوط قدیمی واحد است اما این خطوط در دپارتمان‌هایی نیستند که استاندارهای زیست محیطی را نقض کنند. اما غبارگیر‌های طبیعی برای آنها در نظر گرفته شده است. کوره شماره 5 جمع‌آوری و کوره شماره 8 را احداث کردیم، البته در حال حاضر مشکلاتی برای این کوره پیش آمده است که فعالیت آن‌را متوقف کرده‌ایم. کوره 9 هم نزدیک به 70 تا 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. در کنار این موضوعات، استاندارهای روز دنیا برای کاهش گرد و غبار لحاظ شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتقال به خارج شهر جزو چشم‌انداز سیمان تهران است؟ بیان کرد: از زمان افتتاح صنعت سیمان مناطق مسکونی به واحدهای تولیدی نزدیک نبودند. در واقع اعطای مجوز‌های غیرقانونی از سوی شهرداری، واحدها مسکونی را به ما نزدیک کرد. حال ما ملزم به خروج از شهر هستیم اما نکته این است واحد سیمان تهران عوامل زیست محیطی مضر برای مردم نداشته و تنها تولید غبار می‌کند. از سوی دیگر دامنه گرد و غبار در صورت نقض استاندارهای محیط زیست، تنها در فضای کارخانه است. در نتیجه استاندارد هوای کارخانه در حد هوای پاک است و مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌کند. شاید اصرار مردم برای انتقال کارخانه تنها به دلیل افزایش قیمت زمین‌هایشان باشد اما باید به این نکته اشاره کرد که امکان انتقال فیزیکی صنعت سیمان به منطقه دیگری به هیچ عنوان وجود ندارد اما می‌توان از تکنولوژی‌های جدید استفاده کرد.

کیا ادامه داد: ما می‌توانیم در حوزه محیط زیست از اقدامات غول‌های سیمانی دنیا استفاده کنیم تا آلودگی گرد و غبار را کاهش دهیم اما کنترل گرد و غبار در ایران موضوعی نهادینه شده است یعنی فیلتر‌ها و تکنولوژی‌هایی در ایران وجود دارد که غبار را به زیر 5 میلی‌گرم بر مترمکعب کاهش می‌دهد اما تنها جنبه زیست محیطی صنعت سیمان گرد و غبار نیست. بحث بازیافت حرارت برای تولید برق و یا تولید گاز دی اکسید کربن از موضوعاتی است که در این صنعت فراموش شده است. صنعت سیمان سهمی 8 درصدی در تولید دی اکسید کربن (CO2) دنیا را بر عهده دارد اما چون گاز دیده نمی‌شود کسی نسبت به آن اعتراض نمی‌کند.

به گفته وی، واحد ما در سال جاری تهدیدی برای محیط زیست نداشته است اما به دلیل همراهی با محیط زیست در زمان آلودگی هوا میزان تولید را کاهش دادیم. همچنین امسال خیلی از خطوط در حال توقف و تعمیر بودند و شاید بخشی از خطوط تنها 3 یا 4 ماه در سال 94 کار کرده‌اند.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۱

کد مطلب: 31322

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 197 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 0:36

یک روز خوب برای قیمت محصولات معدنی

گروه معادن - امروز با اقدام فدرال رزرو در عدم رشد نرخ بهره، دلار تضعیف و عامل تقویت نرخ مواد اولیه و محصولات معدنی شد.
به گزارش ماین نیوز، همزمان رشد 1.2 درصدی ارزش بورس شانگهای چین نیز عامل تشدید رشد قیمت بود در نتیجه این خوش‌بینی، تقریبا تمامی محصولات بخش معدن شاهد افزایش تقاضا و قیمت بودند.

سنگ آهن، رشد ارزش 4.7 درصدی به 56.09 دلار در تن (عیار 62 درصدی)

مس، رشد 1.62 درصدی به 5015 دلار در تن LME

آلومینیوم، رشد 1 درصدی به 1525 دلار در تن

روی، رشد 3.15 دلاری به 1800 دلار در تن

قلع نیز 2.2 درصد صعود کرد.

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۰

کد مطلب: 31323

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 162 تاريخ : جمعه 28 اسفند 1394 ساعت: 0:36

خطر بزرگی که فولاد آلیاژی ایران را تهدید می‌کند
به گزارش خبرنگار ماین ینوز، محمدابراهیم قدیریان اظهار کرد: در حال حاضر فولاد آلیاژی در حدود 2000 نفر نیروی انسانی در اختیار دارد و باید با استفاده از ابزار نیروی انسانی، تکنولوژی شرکت را ارتقاء داد.

او همچنین با اشاره به پروژه یزد 1 گفت: در حال حاضر پروژه یزد 1 در بخش ذوب و ریخته‌گری در حدود 20 تا 25 درصد پیشرفت دارد اما همچنان زمان بهره‌برداری و افتتاح آن مشخص نشده است زیرا تا زمانی که وضعیت پایین دست مشخص نشود، نمی‌توان برای افتتاح برنامه‌ریزی داشت. ابتدا باید حوزه بازار تعریف شود که از دیدگاه اقتصادی به نفع شرکت باشد.

خبرنگار ماین نیوز با محمدابراهیم قدیریان، مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

برنامه فولاد آلیاژی ایران برای تولید فولادهای خاص و فولاد‌های هایتک چیست؟

رویکرد تولید فولادهای آلیاژی ضرورتی است که با گذشت زمان بیشتر احساس می‌شود. در واقع با تولید این محصولات باید ارزش افزوده را افزایش دهیم. اگر برخوردی سنتی با نهاده‌های تولید (ماشین آلات، نیروی انسانی و مواد اولیه) داشته باشیم،‌ بی‌شک به نتیجه‌ای نخواهیم رسید. در نتیجه باید نقش مغزافزار را به عنوان نهاده چهارم تولید پررنگ‌تر کنیم. به عنوان مثال در بخش نیروی انسانی به دنبال اپراتور‌های خلاق و مغزافزار هستیم. در واقع نیروی انسانی موضوع اثرگذار بر این موضوع است که باید خلاقیت و بهره‌وری آن‌را افزایش دهیم. یعنی ابراز توسعه ما انسان خلاق است. در حال حاضر فولاد آلیاژی ایران در حدود 2000 نیروی انسانی در اختیار دارد. ما باید با استفاده از ابزار نیروی انسانی تکنولوژی خود را ارتقاء دهیم. یعنی ماشینی که در مسیر خود حرکت نکرده است را به مسیر اصلی برگرداننده و فولادهایی با ارزش افزوده بالاتر تولید کنیم. همکاران ما باید با استفاده از تجهیزات موجود و میزان نهاده‌های تولیدی ثابت، راهکارهایی برای تولید فولادهایی با ارزش افزوده بیشتر پیدا کنند. البته به هر میزان تولید فولاد‌های خاص افزایش یابد، هزینه نهاده‌های تولیدی از جمله مواد اولیه نیز بیشتر خواهد شد. در واقع تولید فولاد‌های خاص معجزه‌ای در میزان درآمد شرکت‌ها صورت نخواهد داد بلکه تا حدودی در این موضوع تاثیرگذار است. ما باید به سمت طراحی فولاد‌های جدید حرکت کنیم تا با نهاده‌های ارزان‌تر فولادهای خاص تولید کنیم. این موضوع ایجاد ارزش افزوده خواهد کرد.

پروژه یزد 1 چه میزان پیشرفت داشته است؟

هیات مدیره در تلاش است تا این پروژه به نتیجه برسد. با شرکت سارایه به عنوان طرف خارجی نیز جلساتی برگزار کرده‌‌ایم تا هرچه سریعتر به نتیجه برسد. در حوزه پایین دستی نیز در حال بررسی و انجام مذاکرات هستیم اما باید هرچه سریع‌تر این موضوع نیز تعیین تکلیف شود تا این طرح‌ها نیز به روشنی در اختیار مشتریان قرار بگیرند. در حال حاضر پروژه یزد 1 در بخش ذوب و ریخته‌گری در حدود 20 تا 25 درصد پیشرفت دارد اما همچنان زمان بهره‌برداری و افتتاح آن مشخص نشده است زیرا تا زمانی وضعیت پایین دست مشخص نشود، نمی‌توان برای افتتاح برنامه‌ریزی کرد. ابتدا باید حوزه بازار تعریف شود تا از دیدگاه اقتصادی به نفع شرکت باشد.

در تولید فولاد‌های سیملس از چه تکنولوژی استفاده کرده‌اید؟

در تولید این محصول از تکنولوژی‌های مختلف از جمله تکنولوژی اس ام اس، دانیلی و... استفاده کرده‌ایم.

فولاد آلیاژی ایران مانند فولادسازان دیگر دپوی محصول دارد؟

خیر. دپوی ما به مفهومی که دیگر فولادسازان با آن مواجه هستند، نیست زیرا ظرفیت محدودی در اختیار دارد و امسال به ظرفیت 300 هزار تن خواهیم رسید. در واقع مشکلی در بخش تولید نداریم.

برنامه شما برای بازار‌های صادراتی چیست؟

به شدت ورود به بازار‌های صادراتی در شرکت دنبال می‌شود و در همین زمینه تیم بازرگانی شرکت را فعال کرده‌ایم. بطورکلی تمام مدیران مجموعه این موضوع را در دستور کار خود قرار داده‌اند زیرا صادرات فولاد‌های آلیاژی ارزآوری دارد اما جالب است بدانید مشکل ما کمبود منابع ارزی نیست، بلکه بحث اصلی ما تولید است زیرا بخشی از ظرفیت ما بدون استفاده مانده است که باید هرچه سریعتر بکار گرفته شود. این ظرفیت در بخش ذوب بیش از 500 هزار تن است که در حال حاضر بخش نورد تنها 300 هزار تن از این ظرفیت را استفاده می‌کند و در حدود 30 درصد آن بدون استفاده مانده است. بدون شک وقتی از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم، بخشی از هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد و قدرت رقابت در بازارهای صادراتی را افزایش می‌دهد.

برنامه فولاد آلیاژی ایران برای تولید محصولات جدید در سال 1395 چیست؟

ما باید مسیر پیشرو را طی کنیم و به سمت تولید فولادهای آلیاژی برویم. در سال‌های گذشته به دلیل انحراف از مسیر، این هدف تحقق چندانی پیدا نکرده است. در سال‌های گذشته بازار، بازار تولیدکننده بود اما امروز وضعیت برعکس شده است. اما چالش بزرگی که ما با آن مواجه هستیم، این است که محصولات خاص را باید برای مصرف‌کننده خاص تولید کنیم. در این بازار تولیدکننده فولاد خاص با تولیدکننده صنعتی همچون سایپا در ارتباط هستند در نتیجه واسطه‌گری و تجارت در این بازار نقشی نخواهد داشت. در واقع تولید فولاد آلیاژی متاثر از ضریب صنعتی شدن و رشد اقتصادی است به همین دلیل باید به سمت بازار‌های تخصصی حرکت کنیم. امروز بخشی از نوردسازان وارد حوزه فولادهای خاص شده‌اند. از سوی دیگر به دلیل چابک بودن، بخش خصوصی در این حوزه هزینه‌های کمتری برای تولید پرداخت می‌کند که در نهایت منجر کاهش رقابت‌پذیری واحدهای دولتی می‌شود اما سیاست ما این است که با سرمایه‌گذاری در بخش نرم‌افزاری و تکنولوژی قدرت رقابت خود را افزایش دهیم.

سهام‌داران فولاد آلیاژی ایران چه شرکت‌ها و یا سازمان‌هایی هستند؟

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، سهام عدالت و صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد از سهام‌داران فولادآلیاژی ایران هستند. البته حدود 6 درصد هم در بورس سهام داریم.

با توجه به وضعیت سهام‌داری شرکت فولاد آلیاژی ایران که در سوال قبل به آن اشاره کردید، فکر می‌کنید داستان تغییرات پی‌درپی در فولاد آلیاژی ایران بالاخره چه زمانی به پایان می‌رسد؟

واقعیت این است که مجموعه غدیر وابسته به وزارت دفاع است و از سوی دیگر مدیران صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و سهام عدالت نیز از سوی دولت تعیین می‌شوند در نتیجه فولاد آلیاژی ایران شرکتی خصولتی است. در واقع ساختار سهامداری آن خصوصی اما مدیریت آن خصولتی است. به همین دلیل با تغییر دولت‌ها و تغییر در سیاست‌گذاری‌ها مدیریت فولاد آلیاژی ایران نیز تغییر می‌کند اما این موضوع تهدیدی بزرگ برای این شرکت محسوب می‌شود. این فضا باید هرچه سریعتر تغییر کند و شرکت یا بطور کامل دولتی شده و یا به بخش خصوصی واگذار شود. امیدوار هستیم با کمی تدبیر ثبات در مدیریت فولاد آلیاژی ایران ایجاد شود و دیگر شاهد چرخش‌های ناگهانی در حوزه مدیریتی نباشیم.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی و علیرضا جعفری نژاد

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۱

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 155 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 22:02

سلطانیه در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

جزئیات برگزاری چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران

حضور غول‌های آلومینیوم جهان در ایران

گروه صنایع معدنی >آلومینیوم - دبیر چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران و استاد تمام دانشگاه علم و صنعت درباره مقالات ارسال شده به دبیرخانه این کنفرانس اظهار کرد: در حال حاضر در حدود 220 چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که برخی از آنها مورد موافقت قرار گرفته‌اند. همچنین 130 اصل مقاله نیز به دبیرخانه ارسال شده و داوری روی آنها انجام گرفته است اما هنوز جمع‌بندی نهایی درباره آنها صورت نگرفته است.
جزئیات برگزاری چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران
منصور سلطانیه در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز گفت: پیش‌بینی می‌شود از 130 اصل مقاله ارسالی به دبیرخانه چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم 90 تا 100 مقاله پذیرفته و تعدادی از آنها به صورت شفاهی در کنفرانس ارائه شود.

به گفته وی، مقالات ارسالی در حوزه صنایع بالادستی از جمله تولید ماده اولیه تا تولید آند و کاتد و در زمینه صنایع پایین دستی و... تهیه شده‌اند. البته در حوزه محیط زیست نیز پذیرش مقاله داشته‌ایم اما تا به امروز تعداد مقالات ارسالی در این زمینه کمتر از 5 مورد بود.

سلطانیه با اشاره به کارگاه‌های آموزشی که در حاشیه این کنفرانس برگزار خواهد شد، تصریح کرد: 4 کارگاه آموزشی در حاشیه همایش برگزار می‌شود. اولین کارگاه مربوط به صنایع بالادستی است که سخنران آن پروفسور OYE از کشور نروژ برگزار خواهد شد. کارگاه دیگری در زمینه آندایزینگ با حضور کارشناس ایتالیایی که سهامدار شرکت ایتال تک است، برگزار می‌شود. همچنین در این زمینه کارگاه دیگری با حضور خانم جودی روش کارشناس آمریکایی برگزار می‌شود اما آخرین کارگاه آموزشی این کنفرانس با حضور کارشناس ایرانی تبار از کانادا، دکتر بهرامی، در زمینه صنایع پایین دستی (اکستروژن) برگزار خواهد شد.

دبیر کنفرانس آلومینیوم معتقد است: این کنفرانس با برگزاری چهارمین دوره بین‌المللی خود، به کنفرانسی شناخته شده تبدیل شده است که توانسته نظر شرکت‌های بزرگ دنیا را به خود جلب کند.

به گفته سلطانیه، شرکت‌های مهم از جمله روسال برای حضور در کنفرانس اعلام آمادگی کرده و با برگزاری جلسات و مذاکرات به عنوان اسپانسر طلایی در چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم حضور خواهد یافت. این شرکت در نشست فناوری، قابلیت‌های روسال را معرفی خواهد کرد و در نمایشگاه حاشیه کنفرانس نیز غرفه خواهند داشت.

وی افزود: شرکت‌های دانیلی، اتوتک، ام سی سی چین نیز در این کنفرانس حضور خواهند داشت. بطورکلی شرکت‌های مختلفی از چین، ترکیه، هند و اروپا در کنفرانس حضور خواهند داشت. در واقع نزدیک به 70 شرکت داخلی و خارجی در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

سلطانیه در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه استقبال از کنفرانس افزایش یافته است؟ تصریح کرد: خوشبختانه ارتباطات نسبت به کنفرانس سال 1393 بیشتر شده است و استقبال شرکت‌های خارجی با رشدی 25 تا 30 درصدی همراه بوده است اما ما رشد 2 برابری را پیش‌بینی می‌کردیم. هنوز هم در تلاش برای حضور هرچه بیشتر شرکت‌های خارجی در این کنفرانس هستیم.

به گزارش ماین نیوز، کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ۲۰۱۶ (IIAC 2016) توسط مرکز تحقیقات آلومینیوم ایران (IARC) و ایمیدرو (IMIDRO)، در تاریخ ۱۱-۱۲ ماه می سال ۲۰۱۶،‌ (۲۲ و ۲۳ اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۵) در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. هدف از برگزاری این کنفرانس، تمرکز بر صنعت رو ‌به ‌رشد آلومینیوم ایران و سراسر جهان است.

دوره قبل این کنفرانس در سال ۲۰۱۴ و در شهر تهران با موفقیت برگزار شد. در این کنفرانس ۴۵۰ شرکت‌کننده داخلی و ۴۰ شرکت‌کننده خارجی از سراسر جهان گرد‌هم آمدند. در این کنفرانس بیش ‌از ۱۰۰ نماینده صنعتی از ایران و خارج از ایران نقطه‌ نظرات خود را در زمینه تکنولوژی صنایع بالادستی و پایین‌دستی آلومینیوم و پتانسیل تولید آلومینیوم در منطقه خلیج‌فارس به اشتراک گذاشتند.
از جمله مهمترین موضوعانی که در چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران به آنها پرداخته خواهد شد می‌توان به فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی گسترده در صنعت آلومینیوم ایران، آلومینیوم و بازارهای مربوط به آن، پیشرفت‌های آتی در تولید آلومینیوم و کاربردهای آن، تکنولوژی احیای آلومینیوم، مواد خام، ریخته‌گری و انجماد، خواص مکانیکی و شکل‌دهی، بازیابی و محیط ریست، متالورژی پودر، نانوتکنولوژی، عملیات حرارتی، جوشکاری و اتصال، مواد کامپوزیتی، مواد دیرگداز، خوردگی و مهندسی سطح، شبیه‌سازی و اتوماسیون و مدیریت مصرف انرژی در صنایع آلومینیوم اشاره کرد.

هدف کنفرانس‌های بین‌المللی آلومینیوم ارائه و بحث پیرامون پیشرفت‌های اخیر در مورد آلومینیوم است که تمامی جنبه‌های تولید، فراوری، ساخت، ساختار و خواص و کاربردهای مهندسی آلومینیوم را در بر می‌گیرد. کارگاه‌های آموزشی و جلسات فناوری نیز با همکاری شرکت‌ها و سازمان‌های داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شود. علاوه بر این در نمایشگاه جانبی کنفراس آخرین محصولات و دستاوردهای شرکت‌های داخلی و خارجی عرضه می‌شود. ارائه مقالات به صورت شفاهی و پوستر در موضوعات مختلف از دیگر بخش‌های این کنفرانس است. کمیته برگزاری کنفرانس از تمامی پزوهشگران و متخصصان برجسته در زمینه علوم فلزی، تولید، فراوری و ساخت در زمینه آلومینیوم از ایران و سایر کشورهای جهان برای ارائه سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم دعوت به عمل آورده است.

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۹

کد مطلب: 31319

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 179 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 20:47

دشتیان در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

فروش ۳۰۰۰ میلیارد تومانی ذوب آهن در ۱۱ ماهه ۹۴

کاهش قابل ملاحظه دپوی محصولات ذوب آهن

گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون فروش شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان معتقد است: ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه می‌تواند به بهبود شرایط تولید کمک کند.
فروش 3000 میلیارد تومانی ذوب آهن در 11 ماهه 94
احسان دشتیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با بیان این مطلب اظهار کرد: سال آینده با توجه به برنامه‌های دولت برای ارائه بسته‌هایی در جهت رونق تولید، سال خوبی خواهد بود. البته رونق تولید به شرطی محقق می‌شود که شرایط بازار آماده باشد و تقاضا افزایش یابد اما در کنار آن باید از تولیدکننده حمایت شود.

وی گفت: تولیدکنندگان در سال‌های گذشته با فشارهای بسیاری مواجه بودند در نتیجه امروز بازار سرمایه باید برای تامین مالی تولید کمک کند. انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نیز ابزاری برای کمک به تولید است. مجموعه ذوب آهن مجموعه بزرگی است و شاید فروش یک ماه شرکت 3 برابر عددی باشد که چندی پیش عرضه شد در نتیجه این اتفاق کمک کوچکی خواهد بود اما از رویداد آن خوشحال هستیم. فولادسازان می‌توانند از این ابزار تامین مالی استفاده کنند.

به گفته دشتیان، انجام سریع معاملات نیز نشانه‌ای از اشتیاق بازار برای این کار بود. امیدوار هستیم در آینده نیز از این ابزار مالی و دیگر ابزار مدرن مالی برای کمک به تولیدکننده استفاده کنیم.

وی فروش 11 ماهه سال 1394 ذوب آهن اصفهان را حدود 3000 میلیارد تومان دانست و درباره برنامه‌های فروش در سال 1395 افزود: در حال حاضر وضعیت بازار به صورتی است که نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آن داشت اما امیدوار هستیم در سال آینده فروش بیش از 4000 میلیارد تومان باشد.

دشتیانه با اشاره به دپوی محصولات نیز اظهار کرد: در یک ماهه گذشته دپوها که بیش از 100 هزار تن بود کاهش قابل توجهی پیدا کردند، یعنی ورودی انبارهای از محل تولید نصف خروجی انبارهای از محل فروش بود. در واقع با یک سرعت قابل توجهی انبارها در حال کاهش موجودی هستند زیرا شرایط بهتر بازار به ویژه در 3 تا 4 هفته اخیر رشد تقاضا را نشان می‌دهد. با توجه به شرایط پیشین بازار فولاد تحرکات بازار اسفند ماه مثبت بود. در نتیجه پیش‌بینی‌ها برای سال آینده مثبت خواهد بود.

وی بیان کرد: افزایش محصولات در انبارهای خارجی (خرید از سوی تاجران) بحثی سنتی در بازار اسفند ماه است زیرا سال آینده به دلیل تورم با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود، به همین دلیل خرید در اسفند افزایش پیدا می‌کند اما این موضوع تنها مختص به بازار اسفند در ایران نیست بلکه قیمت‌های جهانی نیز کمی تحرک داشته و قیمت شمش افزایش یافته است که بی‌شک در قیمت محصول نهایی تاثیرگذار است اما عرضه شمش در داخل با کاهش همراه بود. در نتیجه وضعیت بازار ترکیبی از خرید سنتی و پیش‌بینی مثبت از آینده خواهد بود.

دشتیانه همچنین با اشاره به موضوع افزایش تعرفه‌های واردات برای مقابله با دامپینگ چین اظهار کرد: تمام دنیا برای مقابله با دامپینگ چین برنامه‌هایی را در دستور کار داشته است و از تولیدکننده حمایت می‌کنند. ما نیز در ایران از مسئولان انتظار حمایت از تولیدکننده را داریم. در همین راستا وضع تعرفه‌های مناسب روی واردات نیز می‌تواند حمایت جدی از تولیدکنندگان تلقی شود. همچنین دولت علاوه بر افزایش تعرفه، میزان تقاضا و تولید داخل را محاسبه کرده و خارج از این میزان، واردات برخی محصولات را ممنوع کند. در واقع تنها به مقدار مشخصی مجوز واردات داده شود. از سوی دیگر مشوق‌های صادراتی نیز می‌تواند در این شرایط به تولیدکننده کمک کند. ذوب آهن مشهور به محصول باکیفیت است در نتیجه بهتر است برای این محصولات مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شود. سهم ما در صادرات در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها و ممنوع شدن صادرات بسیار کاهش یافته است. در صورت صادرات محصولات ذوب آهن بازار نیز تشنه خواهد شد و ما می‌توانیم افزایش تولید را شاهد باشیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۹

کد مطلب: 31320

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 146 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 20:47

در جلسه کارگروه رفع موانع تولید استان هرمزگان صورت گرفت

توافق برای تامین انرژی مناطق ویژه «خلیج فارس» و «پارسیان»

گروه صنایع معدنی - تامین انرژی گاز و برق مناطق صنایع انرژی بر «خلیج فارس» و «پارسیان»، برای توسعه این مناطق جنوبی کشور از اهمیت حیاتی برخوردار است.
توافق برای تامین انرژی مناطق ویژه «خلیج فارس» و «پارسیان»
به گزارش ماین نیوز،‌ در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هرمزگان،‌ مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو و جاسم جادری استاندار هرمزگان به توافق رسیدند که برای نیازسنجی انرژی کارخانه های فعلی و طرح های توسعه در سطح دو منطقه فوق،‌ کارگروهی تخصصی این مهم را برعهده گیرد. برای عملیاتی شدن این توافق،‌ مدیران گاز و برق منطقه ای و دیگر مدیران مرتبط با این حوزه به همراه مدیران شرکت های مستقر در دو منطقه ویژه خلیج فارس و پارسیان،‌ حضور خواهند داشت.

کرباسیان با بیان اینکه خرید زمین و طراحی پروژه پتروشیمی منطقه پارسیان آغاز شده گفت: تاکنون 12 شرکت متقاضی حضور در منطقه ویژه پارسیان شده اند. وی تاکید کرد: تامین گاز منطقه پارسیان مورد حمایت وزیر نفت است و قول مساعدی برای این منظور داده است.

رییس هیات عامل ایمیدرو با برشمردن اهمیت زیرساخت ها در توسعه کشور گفت: منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان نیز می تواند همانند منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس،‌ منشا ایجاد شغل،‌ افزایش درآمد و توسعه در سطح استان به ویژه شهر پارسیان شود.

وی پیش بینی کرد که راه اندازی طرح های منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان تا 70هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد می کند. کرباسیان در عین حال از مدیران استان خواست که مجوز تاسیس بندر اختصاصی پارسیان به زودی صادر شود به این دلیل که راه اندازی طرح های موجود، ‌نیازمند زیربنایی همچون بندر اختصاصی است و عاملی برای آسودگی سرمایه گذاران است.

رییس هیات عامل ایمیدرو بر اهمیت مسائل زیست محیطی تاکید کرد و گفت: ایمیدرو نگاه ملی به منطقه ویژه پارسیان دارد و توجه به نکات زیست محیطی در تمامی طرح ها به ویژه این منطقه را وظیفه خود می داند. وی ادامه داد: ایمیدرو با صدور ابلاغیه ای استفاده از مشاور معتبر داخلی و خارجی را خواستار شده تا بررسی های زیست محیطی لازم صورت گیرد.

استاندار هرمزگان نیز در این نشست گفت: پشتیبانی و همکاری در راه اندازی پروژه های منطقه پارسیان را به عمل می آوریم به این دلیل که توسعه غرب استان از مسائل اساسی هرمزگان به شمار می آید.

قاسم جادری با ابراز تشکر از اقدامات ایمیدرو در استان هرمزگان اظهار داشت: ایمیدرو تاکنون با راه اندازی طرح های بزرگ در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس 15هزار شغل ایجاد کرده است.

وی در عین حال خواهان همکاری و مشارکت شرکت های مستقر در منطقه ویژه خلیج فارس و ایمیدرو در حل مشکلات و توسعه شهر بندرعباس شد.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۴۷

کد مطلب: 31318

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 173 تاريخ : پنجشنبه 27 اسفند 1394 ساعت: 4:23

ماین نیوز گزارش می‌دهد:

تعرفه واردات انواع محصولات فولادی افزایش یافت+جدول و تحلیل

گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون اول رئیس جمهوری در نامه‌ای به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی، حقوق گمرکی و سود بازرگانی 1242 ردیف تعرفه کالا در سال 1395 را ابلاغ کرد.
تعرفه واردات انواع محصولات فولادی افزایش یافت+جدول و تحلیل
به گزارش خبرنگار ماین نیوز، نگاهی به فهرست 1242 ردیف تعرفه کالا در سال 1395 نشان می‌دهد که تعرفه (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) واردات انواع محصولات آهنی و فولادی (فصول 72 و 73 فهرست تعرفه‌ها) با هدف حمایت از تولید داخل نسبت به سال جاری افزایش یافته است.

از جمله موارد مهم در بین ردیف‌های تعرفه مربوط به واردات محصولات آهنی و فولادی می‌توان به افزایش تعرفه واردات شمش فولاد از 10 به 15 درصد و ورق‌های فولادی با ضخامت کمتر از 3 میلیمتر از 10 به 20 درصد اشاره کرد.

همچنین بررسی تخصصی‌تر خبرنگار ماین نیوز نشان می‌دهد که تعرفه واردات پنج ردیف نخست واردات محصولات فولادی به ایران در 11 ماهه نخست سال جاری با رشد مواجه شده است.

پنج ردیف نخست در واردات محصولات فولادی به کشور از نظر میزان ارزش به شرح زیرند:

72253000، 518.1 میلیون دلار، 10 به 20 درصد
72083900، 238.9 میلیون دلار، 10 به 20 درصد
72254000، 194.3 میلیون دلار، 10 به 20 درصد (تعرفه تفکیک شد)
72091700، 148.1 میلیون دلار، 15 به 20 درصد
72085110، 103.8 میلیون دلار، 15 به 20 درصد

مجموع ارزش واردات پنج ردیف تعرفه فوق در 11 ماهه سال جاری بالغ بر 1.2 میلیارد دلار بوده است. این در حالیست که مجموع واردات محصولات آهنی و فولادی (فصول 72 و 73) در 11 ماهه 1394 بالغ بر 3 میلیارد دلار بوده است. به این معنا که تنها پنج ردیف تعرفه فوق بیش از یک سوم از کل واردات این حوزه را در 11 ماهه امسال به خود اختصاص دادند.

در همین حال یک بند به این شرح به مندرجات فصل 72 نیز اضافه شده است: حقوق ورودی محصولات فولادی موضوع ردیف تعرفه‌های 7210، 7212، 7214، 7215، 7216، 7218، 7221، 7222، 7223، 7224، 7225، 7226، 7227، 7228 و 7229، 72083620 و 72083710 حسب تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورت عدم امکان تولید و تامین از داخل 5 درصد تعیین می‌شود.

به گزارش ماین نیوز، تعرفه‌های واردات انواع کالاها و محصولات از ابتدای سال 1395 قابل اجرا است.

برای دریافت فهرست کامل تعرفه واردات انواع کالاها و محصولات در سال 1395 اینجا کلیک نمایید. شایان ذکر است که در فایل دریافتی از ردیف 463 تا 699 مربوط به فصول آهن و فولاد و محصولات آهنی و فولادی است.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۱

کد مطلب: 31317

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 164 تاريخ : چهارشنبه 26 اسفند 1394 ساعت: 21:07

حسابرسی شده؛

انتشار پیش بینی سود شرکت توسعه معادن روی ایران در سال ۹۵

گروه معادن - شرکت توسعه معادن روی ایران در دوره 12 ماهه منتهی به 30 اسفند ماه 95، مبلغ 198 میلیارد و 33 میلیون ریال سود برای پایان دوره در حساب های خود پیش بینی کرد که نسبت به سال مالی 94، معادل 42 درصد کاهش را نشان می دهد.
به گزارش ماین نیوز، شرکت توسعه معادن روی ایران صورت‌های مالی 12 ماهه منتهی به 30 اسفند ماه 95 را به صورت حسابرسی شده منتشر کرد.

بر اساس این گزارش "کروی" اعلام کرد در دوره 12 ماهه یاد شده، با سرمایه دو هزار و 413 میلیارد و 950 میلیون ریال، مبلغ 261 میلیارد و 969 میلیون ریال درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری و سایر فعالیت‌ها خواهد داشت که پس از کسر هزینه‌های اداری و عمومی از آن، سود عملیاتی دوره به مبلغ 211 میلیارد و 233 میلیون ریال می‌رسد.

از سود عملیاتی نیز هزینه‌های مالی و مالیات کسر شد و درآمدهای متفرقه به آن افزوده شد و سود خالص دوره به مبلغ 198 میلیارد و 33 میلیون ریال رسید و بر این اساس مبلغ 82 ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت.

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۴

کد مطلب: 31314

توصيه مطلب

۰

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 163 تاريخ : چهارشنبه 26 اسفند 1394 ساعت: 19:56

پايان شب سياه فولادسازان در سال جديد؟

كارشناسان به بهبود صنعت و بازار فولاد در سال ۹۵ اميدوار هستند

گروه صنایع معدنی >فولاد - سال 94 با تمام پستي ها و بلندي هايش براي صنعت سنگ آهن و فولاد کشور رو به پايان است؛ سالي که فعالان زنجيره فولاد آن را سخت و تلخ توصيف مي کنند. حال هرچند سخت و تلخ، سالي که در آن قرار داريم در حالي رو به پايان است که ماه هاي پاياني آن آبستن اتفاقاتي خوب براي سال آينده است. توافق هسته اي ايران و پنج قدرت جهاني و اجراي برجام در دي ماه سال جاري از جمله اتفاقات سال 94 هستند که در پي آنها لغو تحريم هاي غرب عليه ايران و ورود فعالان اقتصادي خارجي به کشور ممکن شد.
به گزارش ماین نیوز، به اين ترتيب اگرچه فعالان زنجيره فولاد از دو سال و نيم گذشته تا کنون را سال هايي نامبارک براي صنعت فولاد مي دانند، از سويي نگاه آنها به سال آينده با در نظر گرفتن بستر اتفاقات ماه هاي گذشته، اميدوارانه است. به عقيده کارشناسان سال 95 درحالي براي فولادسازان آغاز خواهد شد که در کنار بهبود شرايط داخلي در پي لغو تحريم ها، تغييرات بازارهاي جهاني نيز مثبت و با رشد ارزيابي مي شوند.

تصميم چين براي توسعه اقتصادي و رفاه اجتماعي از جمله اتفاقاتي است که افزايش مصرف فولاد و کاهش صادرات از سوي اين کشور تاثيرگذار را نويد مي دهد. در کنار اين اتفاق پيش بيني بانک جهاني از رشد اقتصادي ايران در سال جديد نيز از ديگر دلايل خوش بيني فعالان زنجيره فولاد به سال آينده است. اما در ميان تمام اتفاقات ناخوشايندي که براي فولادسازان در سال جاري رخ داد، رشد صادرات يکي از موفقيت هايي است که فولادسازان مي توانند به عنوان يک دستاورد مثبت در سال 94 به آن اشاره کنند. هرچند اين رشد صادرات به علت بالابودن هزينه هاي توليد فولاد در کشور براي فولادسازان با سود چنداني همراه نبود، اما در هر صورت پيگيري آن از جمله اقداماتي بود که مانع از افزايش بيش از پيش موجودي انبارهاي فولادسازان شد.

خوش بيني سنگ آهني

رئيس هيات مديره انجمن توليدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن يکي از افرادي است که با نگاهي به اتفاقات داخلي و همچنين جهاني، سال 95 را سالي به مراتب بهتر از سال جاري پيش بيني مي کند. مهرداد اکبريان مي گويد: صنعت سنگ آهن کشور نه فقط طي سال جاري بلکه از دو سال و نيم گذشته تا کنون وقايع تلخي را تجربه کرد که دولت و بخش خصوصي هر دو از مسببان اين اتفاقات ناخوشايند به شمار مي روند. اکبريان در ادامه با اشاره به اين نکته که دولت مديريت واحدي بر بخش معدن کشور ندارد، اضافه کرد: دولت به دليل ضعف در مديريت به نوعي معادن را بلاتکليف گذاشت و متاسفانه در چنين فضايي بخش خصوصي نيز بر سودهاي کوتاه مدت تمرکز کردند و به اين ترتيب با کوچکترين نوساني در قيمت هاي جهاني خسارات فراواني به فعالان و سرمايه گذاران سنگ آهن وارد شد.

او در ادامه مي گويد: بخش سنگ آهن کشور براي صادرات فقط به چين متکي است و مصرف داخلي نيز کفاف توليدات سنگ آهن کشور را نمي دهد، به اين ترتيب در پي افت شديد قيمت هاي جهاني در سال جاري باعث شد تا در سال 94 شاهد از بين رفتن بسياري از سرمايه گذاري ها در بخش سنگ آهن باشيم. اکبريان اگرچه سال 94 را خوشايند ارزيابي نمي کند اما از سويي به سال آينده خوش بين است. او در رابطه با خوش بيني خود مي گويد: تا کنون تمام محاسبات جهاني از قيمت سنگ آهن در سال جاري ميلادي که بخش زيادي از آن در سال 95 قرار دارد مثبت بوده است از سويي نگاهي به سياست هاي جديد چين نشان مي دهد که اين بزرگترين مقصر ايجاد بحران فعلي در بازار جهاني فولاد در صدد جبران خسارات گذشته بر آمده و تغييراتي را در برنامه هاي توليد، مصرف و صادرات خود ايجاد کرده است. اکبريان با چنين استدلالي سال 95 را سال خروج از رکود و بهبود شرايط توليد ارزيابي مي کند. او تاکيد دارد که سرمايه گذاران چيني، آمريکايي و اروپايي در صنعت فولاد چين بيش از اين راضي به کاهش حاشيه سود نخواهند بود، بنابراين مي توان به آينده خوش بين بود.

چشم انداز معاملات بورس کالادر سال 95

اما در حالي که سال رو به پايان است، شاهد اتفاقاتي جديد در معاملات بورس کالابوديم. فروش اوراق سلف موازي از سوي ذوب آهن اصفهان در بورس کالابه منظور تامين نقدينگي، اتفاقي بود که به عقيده کارشناسان در سال آينده به شکلي جدي تر ادامه خواهد يافت. محمد آزاد، رئيس اتحاديه آهن فروشان در اين زمينه مي گويد: معامله 150 ميليارد تومان حواله تيرآهن 14 در کوتاه ترين زمان ممکن نشان مي دهد که اگرچه فروش فيزيکي خواهان چنداني ندارد اما اين سبک از معاملات به علت قطعي بودن سود آن، بيشتر مورد توجه فعالان بازار است.

آزاد در ادامه مي گويد: در حالي که ذوب آهن مايل به فروش 70 ميليارد تومان اوراق سلف موازي بود، شاهد استقبال دو برابري از اين معاملات بوديم که مي تواند مقدمه اي براي حرکت به سمت معاملاتي از اين دست باشد. اين سبک از معاملات به خصوص در شرايطي که سود بانکي با کاهش همراه شده است، به دليل پرداخت سود قطعي 27 درصدي طرفداران خاص خود را دارد و از سويي راهکاري خوب براي تامين نقدينگي توليدکنندگان به جاي تکيه به بانک ها به شمار مي رود.

يک کارشناس بورس کالانيز در اين زمينه مي گويد: بورس کالادر حال نزديک شدن به بلوغ خود است هرچند براي مثال بورس کالاي ايران از نظر سني فاصله بسيار زيادي با بورس 150 ساله لندن دارد. علي اصغر بهرامي در ادامه مي گويد: به نظر مي رسد در سال آينده در کنار بازارهاي ديگر در بورس کالا، گواهي سپرده کالايي به سمت ميلگرد و تيرآهن کشيده شود و اين روش تا حدود زيادي جايگزين معاملات فيزيکي شود. بهرامي مزيت رو آوردن به چنين روش هايي را بالارفتن حجم معاملات و گردش پول در بازار و چرخه توليد مي داند و مي گويد: چشم انداز بورس کالادر سال آينده حرکت به سمت اوراق است نه معاملات کالاي صرف. اين کارشناس همچنين عقيده دارد با بازتر شدن فضا در دوران پسابرجام و ورود سرمايه گذاران خارجي و تکنولوژي هاي جديد، سال آينده مي تواند آغاز حرکت به سمت کاهش هزينه هاي توليد و رقابتي تر شدن محصولات ايراني در بازارهاي منطقه باشد.

پروژه هاي عمراني حرکت خواهند کرد؟

اما در حالي که اميدواري هايي نسبت به رشد قيمت هاي جهاني، تغييرات سياست هاي چين و ورود سرمايه گذاران خارجي به صنعت فولاد کشور وجود دارد، آيا بودجه هاي عمراني کشور در سايه کاهش قيمت نفت محقق خواهند شد؟ معاون بازاريابي و فروش ذوب آهن اصفهان در اين زمينه مي گويد: سال 94 به دليل فشارهاي ناشي از تحريم سال بسيار بدي براي توليدکنندگان در همه بخش ها و همچنين فولاد بود، کاهش قيمت نفت و محدود شدن درآمدهاي دولت نيز از جمله اتفاقاتي بود که اين سال را با چاشني افت قيمت هاي جهاني براي فولادسازان بسيار سخت کرد. احسان دشتيانه در ادامه با اشاره به توقف ساخت و ساز و پروژه هاي عظيم عمراني به عنوان موتور محرک صنع فولاد گفت: اگرچه ممکن است درآمدهاي حاصل از فروش نفت دولت در سال آينده نيز با کاهش همراه باشد اما از سويي با توجه به ورود سرمايه گذاران خارجي مي توان به تزريق سرمايه هاي آنها به پروژه هاي عمراني به جاي بودجه هاي دولتي اميدوار بود. دشتيانه همچنين نسبت به وام هاي مسکن خوش بين است و مي گويد: من فکر مي کنم برخلاف روند سنتي هر ساله، در نيمه دوم سال آينده شاهد رونق ساخت و ساز و بهبود بازار فولاد باشيم.

اما در نهايت نگاهي کلي به بازار جهاني در سال 94 نشان مي دهد که افزايش توليد نسبت به ميزان مصرف جهاني يکي از چالش هاي اساسي اين سال بوده است. يک کارشناس صنعت فولاد در اين زمينه مي گويد: حجم زيادي از مازاد عرضه اين بازار را در وضعيت ناپايدار قرار داد و شرايطي را ايجاد کرد که منجر به زيان بسياري از فولادسازان و حتي خروج بسياري از شرکت ها از چرخه توليد شد. بيشترين مازاد توليد از سوي چين ايجاد شد و از سوي ديگر زيان کارخانه هاي چيني موجب کاهش توليد جهاني در اواخر سال 94 شد.

رضا زائرحيدري در ادامه مي گويد: با اين وجود سال 95 نسبت به سال 94 بهتر خواهد بود، در اين سال شرکت ها مي توانند از زيان خارج شوند اما هنوز با شرايط ايده آل بازار فاصله زيادي خواهند داشت. زائرحيدري پايان جنگ در سوريه و يمن را فرصت بزرگي براي فولادسازان کشور ارزيابي مي کند و مي گويد: پايان تنش ها در عراق نيز فرصتي بزرگ براي فولادسازان ايراني در سال جديد به شمار مي رود و حتي ايران مي تواند در سال 95 به يک تامين کننده جهاني فولاد تبديل شود با اين حال نکته بسيار مهم در تجارت فرامرزي ايران حفظ برند فولاد ايران از نظر کيفيت است نه از نظر قيمت. حال با وجود اميدي که نسبت به سال 95 وجود دارد، بايد ديد بذرهاي اميدي که در ماه هاي پاياني سال جاري در دل اين صنعت کاشته شده است، چه زماني جوانه خواهد زد؟

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

کد مطلب: 31315

توصيه مطلب

۰

مرجع : روزنامه دنیای اقتصاد

ماین وب...
ما را در سایت ماین وب دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : کاوه محمدزادگان mineweb بازدید : 142 تاريخ : چهارشنبه 26 اسفند 1394 ساعت: 19:56